Invata cum sa inveti repede

  • Structurata acum cativa ani de catre Tony Buzan si efectiv reinventata de Nancy Margulies, luarea de NOTITE IN IMAGINI a aparut in statele Unite sub numele de MIND MAPPING (cartografierea mintii).
  •  Este o tehnica ce permite notarea si punera pe hartie a ideilor ce se ivesc in minte sub forma de imagini.
    Cand ideile se prezinta in minte ele apar sub forma de imagini, simboluri sau concepte. Pe baza acestor imagini si simboluri se exprima INTUITIA si INSPIRATIA.
  • Constituie in multe privinte un mijloc puternic de favorizare a invatarii si a dezvoltarii memoriei.
  • A lua notite sub forma de imagini implica:
    –  desenul
    –  culorile
    –  formele
    –  metafora
    –  forma de ordine
    –  logica
    –  gandire sintetica
  • Aceasta tehnica angreneaza in mod necesar cele doua emisfere cerebrale, care lucreaza impreuna, permitand exprimarea optima a intregului potential de invatare.
  • Emisfera stanga, a logicii si analizei, trebui sa colaboreze cu cea dreapta in scopul exprimarii prin desen, a unei idei.
  • Faptul de a cauta continuu o imagine sau un cuvant-cheie in scopul exprimarii de maniera succinta a unei idei sau informatii antreneaza inevitabil dezvoltarea unei gandiri sintetice.
    Gandirea sintetica – este cea care ii caracterizeaza pe aproape toti marii oratori, pedagogi, lideri sau vizionari.
  • Informatiile rezumate in desene, care sunt produsul pur al gandirii si creativitatii noastre, presupune ca informatia sa fie bine inteleasa.
  • Constituie un mijloc bun de exprimare, cu cuvintele sau limbajul propriu, a cunostintelor dobandite.- Confera informatiei si oricarui proces de invatare o dimensiune kinestezica.
    – Desenul implica miscare mainii si pe de alta parte, prin vizualizare, o forma de gimnastica mentala.
  •      – Favorizeaza o imbunatatire a memoriei, astfel incat poate fi un instrument indispensabil pentru organizarea de cursuri, conferinte sau discursuri.
  • Este foarte eficient si practic de a rezuma o carte sau orice alt document, pe care trebuie sa-l citesti.
  • Se poate utiliza pentru a redacta planul zilei sau al saptamanii, al vacantei sau al oricarui alt proiect.
  • Este un excelent mijloc de a stimula si a favoriza un brainstorming.
  • Stimuleaza fluxul de idei si faciliteaza repartizarea lor pe teme si dupa importanta.
  • Este cel mai bun mijloc de pregatire a unui examen sau de memorizare a tot felul de informatii.
  • Pagina de notite in imagini se numeste “HARTA MENTALA”

Pentru o intelegere mai profunda, voi arata in urmatoarele doua exemple cum se pot lua „notite in imagini” pentru rezumarea diverselor lucrari, teme, carti, cursuri care au un continut destul de bogat in informatii, astfel incat memorarea sa fie foarte rapida.

Exemplele sunt luate la intamplare, doar sa cititi cu atentie continutul pentru a vedea efectul HARTII MENTALE – folosindu-se cuvinte si imagini cheie.

Ex. 1

7 feluri in care puteti cultiva o atitudine mentala aducatoare de liniste si fericire

Regula nr.1:

Sa ne umplem mintile cu ganduri de pace, curaj, sanatate si speranta, pentru ca: “Viata noastra este determinata de  gandurile noastre” (Marc Aureliu).

William James: “Actiunea pare sa urmeze sentimentul, dar adevarul este ca actiunea si sentimentul merg impreuna; si, reglemantand actiunea, care este supusa unui control mai direct al vointei, putem reglementa in mod direct sentimentul, care nu este supus aceluiasi control”.

W.James ne spune ca nu putem schimba instantaneu sentimentele, prin simpla decizie de a le schimba. Putem sa ne modificam insa actiunile. Iar cand ne vom modifica actiunile se vor modifica si sentimentele.

“Astfel” explica W.James “calea voluntara suverana catre veselie, in cazul in care v-ati pierdut veselia, este sa fiti vesel si sa va comportati si sa vorbiti ca si cum veselia ar fi deja instalata”.

Veti descoperi ca FIZIC este IMPOSIBIL sa ramai trist sau deprimat in timp ce dai semne ca ai iradia de fericire!

Regula nr.2:

Sa nu ne uram dusmanii.Ura noastra nu ii afecteaza nicicum, in schimb ne transforma propriile zile si nopti intr-un cosmar!

Sa facem asemeni generalului Eisenhower: sa nu pierdem nici o clipa gandindu-ne la cei care nu ne plac!.

Sa ne iubim pe noi atat de mult incat sa nu le permitem dusmanilor sa puna stapanire pe sanatatea, fericirea si chipul nostru.

Confucius: “Un om furios este mereu plin de otrava”.

In fiecare seara iertati totul si pe toti!

Regula nr.3:

a) In loc sa ne facem griji din cauza ingratitudinii, sa o anticipam. Sa ne amintim ca din cei zece leprosi pe care Isus i-a vindecat intr-o zi – numai unul i-a multumit. De ce ne-am astepta sa primim mai multa recunostinta decat Isus?

b) Sa ne amintim ca singura cale prin care ne putem afla fericirea nu este anticiparea recunostintei, ci a darui din bucuria de a darui.

c) Sa ne amintim ca recunostinta este o trasatura “cultivata”, asadar, daca vrem sa avem copii recunoscatori, trebuie sa-i educam in acest spirit.

Regula nr.4:

Treceti-va in revista binecuvantarile, nu necazurile!

Sa ne gandim la toate lucrurile pentru care trebuie sa fim recunoscatori si sa-i multumim lui Dumnezeu pentru toate darurile si binecavantarile primite!

V-ati vinde ambii ochi pentru un miliard de dolari?

Pe cat v-ati da cele doua picioare? Mainile? Auzul? Copii? Familia?

Dar oare apreciem toate acestea? A, nu!

“Rareori ne gandim la ceea ce avem, dar mereu la ceea ce ne lipseste”.-(Schopenhauer)

Sunt doua lucruri la care sa tintesti in viata:

sa obtii ce vrei si, dupa aceea, sa te bucuri de ceea ce ai obtinut.

Doar oamenii intelepti se bucura de ceea ce au obtinut.

Regula nr.5:

Sa nu ii imitam pe altii. Sa ne gasim pe noi, sa fim noi insine.

Orice ar fi, fiti intotdeauna voi insiva!

Straduiti-va sa descoperiti cine sunteti!

Studiati-va propria personalitate. Aflati care va sunt punctele tari si cele slabe. Munciti cu dvs. ca sa deveniti persoana care sunteti cu adevarat.

“Nimeni nu este mai nenorocit decat acela care tanjeste sa fie altcineva si altceva decat persoana care este in trup si-n minte”.-(Angelo Patri)

Regula nr.6:

Cand soarta ne ofera o lamaie, sa incercam sa facem o limonada.

Sa zicem ca suntem atat de descurajati, incat nu mai speram ca ne-am putea transforma vreodata lamaile in limonada – iata atunci doua motive pentru care merita, oricum, sa incercam – doua motive pentru care avem numai de castigat si nimic de pierdut:

Motivul unu – Am putea izbandi.

Motivul doi – Chiar daca nu izbandim,

simpla incercare de a ne transforma minusul in plus ne va face sa privim inainte si nu inapoi; ne va inlocui gandurile negative cu ganduri pozitive; ne va elibera energia creatoare si ne va face sa fim atat de ocupati, incat sa nu mai avem nici timp, nici chef sa jelim ceea ce a fost si s-a dus pentru totdeauna.

Regula nr.7:

Sa uitam de propria noastra nefericire, incercand sa aducem putina fericire altora. “Cand esti bun cu altii, esti cel mai bun cu tine insuti”.

“Timpul nu asteapta. Voi trece pe acest drum doar o singura data. Daca pot face o fapta buna sau pot arata putina bunatate – hai sa o fac acum. Nu vreau sa o aman si nici sa o neglijez, pentru ca nu voi mai trece vreodata pe drumul acesta.”(Th.Dreiser)

Cei din jurul nostru nu-si doresc decat sa li se dea putina  atentie in calitate de fiinte umane. Deveniti interesati de ceilalti.

Faceti in fiecare zi o fapta buna care sa aduca un zambet de bucurie pe fata cuiva.

Si tineti minte ca:

“Ramane intotdeauna putin parfum pe mana celui care da trandafiri”(Confucius)

Ex. 2

UP TIME  şi DOWN TIME

Up Time      – concept NLP ce reuneşte stările în care atenţia ne este orientată către lumea externă, de veghe vigilentă;

Down Time – concept NLP ce reuneşte stările de conştiinţă modificată,lumea interioară (hipnoza, visele diurne sau din timpul somnului, reveriile, transele cotidiene, stările de contemplare, stările meditative sau transpersonale, practic toate stările prin care se manifestă acele părţi ale sinelui total al fiinţei umane care ies în afara conştiinţei obişnuite, de veghe);

– elementele comune ale stărilor cuprinse în Down Time:

1. focalizarea atenţiei asupra proceselor interne profunde;

2. activarea predominantă a emisferei cerebrale drepte;

3. trăirea stării de bine subiectiv şi de relaxare;

4. gândirea holistică, în viziuni globale;

5. activarea proceselor intuitive şi creative;

6. accesarea resurselor inconştientului;

EMISFERA CEREBRALĂ DOMINANTĂ ŞI CEA NON-DOMINANTĂ

Emisferele cerebrale sunt polare, ele îndeplinind funcţii complementare.
Emisfera cerebrală stângă este cunoscută ca fiind dominantă şi procesează informaţia în mod raţional şi analitic.
Emisfera cerebrală dreaptă este cunoscută ca fiind non-dominantă şi procesează informaţia într-o manieră holistică, intuitivă. Este implicată în muzicalitate, vizualizări, demersuri creative şi sarcini ce implică comparaţii şi schimbări gradade.
Această specializare a emisferelor cerebrale este valabilă pentru 90% din populaţia omenească. Pentru o mică parte dintre oameni (ex. stângacii) functiile sunt inversate, iar de limbaj se ocupă emisfera cerebrală dreaptă. La unii oameni ambele tipuri de funcţii sunt prezente în ambele emisfere cerebrale.
În cadrul  Modelului Milton, emisfera cerebrală dominantă a fost identificată cu conştientul, iar emisfera cerebrală non-dominantă a fost identificată cu inconştientul. Acest model ne furnizează un ghid de învăţarea tehnicilor ericksoniene.
De remarcat că, odată ce clientul ajunge într-o stare satisfăcătoare a transei profunde, ambele emisfere sunt accesate şi folosite.
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s